SANAT KÜLTÜR POLİTİKA BAĞLAMINDA SANAT İKTİDAR İLİŞKİSİ

Author:

Number of pages:
69-86
Language:
Türkçe
Year-Number:
2019-3

Sanatın tarihsel serüveni, insanın da tarihsel serüvenine paralel olarak gelişmiştir. Belirli dönemlerde "at başı" veya denk seyreden bu serüvenler dizimi, bazı dönemlerde ise açık ara eşitsiz bir şekilde hareket etmiştir. İnsan yaratımı olan sanat, öznel bir perspektif yansıması olarak var oluşuyla ilgili geçmişten günümüze yürütülen tartışmalar ve eleştiriler doğrultusunda bu günkü "form"una kavuşmuştur. Bilişsel ve duyuşsal dünyanın toplumsal bellek niteliğini taşıyan sanat, yaşadığı dönemlerin sosyolojik, psikolojik ve ekonomik alanlar başta olmak üzere diğer alanların da karakterlerinin şekillenmesinde etkili bir rol almıştır. Sanat genel olarak toplum, özelde ise birey üzerinde algı yaratma yeteneği, sanatı iktidarla, iktidarı sanatla ilişkilenmeye yönlendirmiştir. İktidarın, toplumun tüm katmanları üzerinde etkililiğini yayma doğası, sanat ve iktidar ilişkilenmesini paradoksal olarak destekler niteliktedir. Araçsal bir ilişkilenme türü olan sanat ve iktidar ilişkisi, zorunlu uyumluluğun yanı sıra karşılıklı gerilimlerin de yaşandığı zıtlıkları barındıran bir mücadele alanı olarak da belirir. İktidar olgusunun kavramsal içeriği tek bir perspektif düzlem üzerinde sınırlanmaması veya sınırlandırılamaması, iktidarın, geleneksel kavramlar olarak güç, otorite vb. biçimlerinin yanı sıra modern kavramlarla tekrardan tanımlanma ihtiyacı, günlük hayatın her alanında kendini üreten bir hal alması da, iktidar ve biçimlerinin sanat ilişkilenme tarzlarını çeşitlendirmelerine neden olmuştur. Modern dünyanın, kavramları biçimlendirme ve kullanma gücü, toplumsal inşa süreçlerini yönetme yeteneği, aynı zamanda çağın ihtiyacını karşılamayanı yıkma "meşruiyeti" iktidar ve sanatın çelişik tarihsel ilişkilenmelerine yeni bir boyut katmıştır.

Keywords


Art's historical progress developed parallelly with human beings'. This progress composition that has moved in equality or with a slight of distance has exhibited behaviours inequality by far. Art which is human creation has reached its present state in accordance with arguments that has come from past to present and criticizements as a subjective perspective reflection. Art which has the common memory quality of cognitive and affective world, has taken an important part in shaping the features of the periods it has lived in so far particularly in sociological, psychological and economical aspects. Art's perception creating quality in general on society and proprietarily on individuals, has steered art to associate with potency and potency with art. Potency's nature to propagate it's effectiveness on any layers on society is in quality that supports this association of art and potency paradoxically. Art and potency relation which is an association type, beside the obligatory harmony seems as the arena that hosts the oppositions in which mutual tensions are experienced too. The conceptional content of potency phenomenon, beside it's not to be limited on one perspective line and at the same time potency's forms's, as traditional qualities such as power, authority; the necessity to be completed, it's reaching a state that produces itself too has caused potency and it's forms to variate the association style too. Power of modern world to shape concepts and using them, it's ability to direct the social building progreses, also it's "legitimacy" to collapse what does not meet the era's necessity has put on a new dimenson to the contradictory historical association of potency and art.

Keywords

Article Statistics

Number of reads 2,650
Number of downloads 1,595

Share

Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi
E-Mail Subscription

By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.