SAKARYA’DA KARAGÖZ SANATI VE HAYALİ SEÇKİN BAYRAMOĞLU

Author:

Number of pages:
129-141
Language:
Türkçe
Year-Number:
2024-13

Somut Olmayan Kültürel Miras değerlerinden biri olan Karagöz, korunması, yaşatılarak gelecek kuşaklara aktarılması gereken gösteri sanatlarımızdan biridir. Deriden üretilen tasvirler ile hayal perdesi olarak adlandırılan perdede icra edilen ve gölge oyunu olarak adlandırılan sanat, Sakarya’da da geleneksel çerçevede, yörenin tek hayalisi Seçkin Bayramoğlu tarafından icra edilmektedir. Çalışmanın amacı, daha önce herhangi bir araştırmaya konu olmamış Karagöz sanatının Sakarya’daki gelişimi ve Hayali Seçkin Bayramoğlu’nu tanıtmaktır. Somut olmayan kültürel miras, Karagöz’ün tarihçesi ile araç gereçler hakkında bilgilere yer verilen makalede, yöre Karagöz sanatının tarihçesi, Hayali Seçkin Bayramoğlu’nun hayatı ve sanatı ile Karagöz oyunlarında kullandığı tasvirler, üretim aşamaları ve sergilediği oyunlar konu kapsamını oluşturmaktadır. Çalışmada literatür analizi, gözlem, mülakat gibi unsurları içeren nitel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. İlde oldukça eski bir geçmişe sahip olduğu anlaşılan Karagöz’ün, yörenin tek hayalisi Seçkin Bayramoğlu tarafından gelecek kuşaklara tanıtılarak aktarıldığı, Kâr-î Kadim oyunlarla birlikte sosyal yararlılığı olan özgün yaratıların da sahnelendiği anlaşılmaktadır. Sayın Seçkin Bayramoğlu söz konusu sanata yapmış olduğu katkılardan dolayı TC. Kültür ve Turizm Bakanlığı Araştırma Geliştirme Müdürlüğü tarafından SOKÜM Taşıyıcı Geleneksel Tiyatro Sanatçısı olarak Karagöz Tasvir Yapımı ve Oynatımı – Meddahlık alanlarında ulusal envantere kaydedilmiştir.

Keywords


Karagöz, one of the Intangible Cultural Heritage values, is one of our performing arts that must be protected, kept alive, and transferred to future generations. This art, called shadow play, performed on a screen called the dream screen with depictions made of leather, is performed in a traditional framework in Sakarya by Seçkin Bayramoğlu, the only dreamer in the region. The study aims to introduce the development of Karagöz art in Sakarya, which has not been the subject of any research before, and Hayali Seçkin Bayramoğlu. The article, which includes information about the intangible cultural heritage, the history of Karagöz and its tools, the history of Karagöz art in the region, the life, and art of Hayali Seçkin Bayramoğlu, the depictions used in Karagöz plays, and their production stages constitute the scope. The qualitative research method, which includes elements such as literature analysis, observation, and interview, was used in the study. It is understood that Karagöz, which is understood to have an ancient history in the province, was introduced to new generations by Hayali Seçkin Bayramoğlu, and original creations with social benefits were staged along with Kâr-î Kadim plays. He was registered in the national inventory by the Research and Development Directorate of the Rebuplic of Türkiye Ministry of Culture and Tourism as an Intangible Cultural Heritage Carrier Traditional Theater Artist in Karagöz Depiction Production and Performing - Meddah.

Keywords

Article Statistics

Number of reads 424
Number of downloads 594

Share

Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi
E-Mail Subscription

By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.