19.YÜZYIL OSMANLI SARAYINDA BATI MÜZİĞİ FORMLARINDA ESER YAZAN KADIN BESTECİLER

Author:

Number of pages:
44-50
Language:
Türkçe
Year-Number:
2018-1

19.yüzyılda, Padişah II. Mahmud’un (1808-1839) reformlarıyla etkin olarak başlayan batılılaşma süreci, müzik alanında da yeni açılımlarla kendini göstermiş, sarayda görevlendirilen Avrupa’lı müzisyenlerin verdiği müzik eğitimi sonucunda, birçok müzisyen ve besteci yetişmiştir. Batı müziği alanında eğitim alan ve besteler üreten padişahlar, eşlerinin, kızlarının ve haremlerinin de bu alanda yetişmesine önem vermişlerdir. Batı müziği enstrümanlarının saraya girişi ve piyanonun icra anlamında kullanılması da bu döneme rastlamaktadır. Saraylı hanımlar, orkestralar kurmuş, ders ve konserler vermiş, besteler yapmışlardır. Bu çalışmada, kadın bestecilerin müzikal kimlikleri genel olarak irdelenmiş ve meydana getirdikleri eserlerinde batı müziği etkileri araştırılmıştır. Kullanılan yöntemler, kaynak tarama, bestelerin tür olarak analizleri ve ses kayıtlarının incelenmesidir. Sonuç olarak, marş türünde eserler ön planda olmakla beraber, vals ve galop türünde bestelerin de yazılmış olduğu görülmektedir. Basit yapıda ve küçük formlardan oluşan bu eserler, genellikle solo piyano için yazılmış, özgün çalışmalardır. Yazılan eserlerde Batı müziği etkilerinin yanı sıra, Osmanlı-Batı müziği sentezinin güzel örnekleri de yer almaktadır.

Keywords


The process of westernization that started with the reforms of Emperor Mahmut the 2nd (1808-1839) in the 19th Century, portrayed itself with new developments in music as well and a lot of musicians and composers were raised in the palace as a result of the education given by the European musicians appointed by the court. The emperors who were trained in the area of Western music and composed likely gave importance to the training of their wives, daughters and their harem in the same way. The entrance of the western instruments to the palace and the use of piano in performing also coincides to this period. The women in the court formed orchestras, gave music lessons, concerts and composed music. In this study the musical identities of the women musicians is investigated and the effects of the western music is analysed in their compositions. The methods used in are bibliographical research, the analysis of the types of compositions and the sound recordings. To sum up, although marches are the most favoured types of composition, waltzes and gallops were preferred too. These works, which are composed of simple and small forms, are original works written for solo piano. In addition to the effects of Western music, there are also good examples of Ottoman-Western music synthesis

Keywords

Article Statistics

Number of reads 10,073
Number of downloads 4,451

Share

Uluslararası Sanat ve Estetik Dergisi
E-Mail Subscription

By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.