Görsel sanatlar, gerçeği algılandığı gibi yansıtma kaygısının yanı sıra alternatif yorumlama ve anlatım biçimlerine sahiptir. Bilhassa gerçeğin temsilinde manipülatif yaklaşımlar ve paradigmalar doğrultusunda, görsel algıyı yanıltarak farklı bir fenomenolojiyi hedefleyen sanat dinamikleri, çeşitli şekillerde uygulanmaktadır. Araştırmanın amacı, resim sanatında perspektif başta olmak üzere, gözü aldatmaya yönelik uygulanan ilkeleri ve göstergeleri ele alarak, gerçek mekanın temsilinin öykünme yoluyla gerçekleştirilmesiyle oluşan görsel yanılsamaları, örnek sanat eserleriyle sorgulamak ve yorumlamaktır. Bu bağlamda aldatmanın işleyişi açısından illüzyon yaratan unsurların keşfine çıkan izleyicinin rolünün de önemli olduğu, “gerçeklik” ile “yanılsama” arasında tanımlayıcı ilişkiler araştırılmış, resim sanatı kapsamında yanıltıcı unsurlar ve yaklaşımlar üzerinde durulmuştur. Tarama modeliyle gerçekleştirilen araştırma, daha çok görsel algıyı aldatma misyonu çerçevesinde perspektif, espas, rakursi, uzam, ışık-gölge, renk, doku gibi ilke ve elemanlarla, iki boyutlu yüzeyde mekân derinliği ve üç boyutlu etki yaratılan örneklerle sınırlandırılmıştır. Araştırma böylece, sistemli bir şekilde uyulması gereken önemli ilkelere sahip aldatma sanatında, algıyı etkileyen faktörleri de hatırlatarak bir nevi öykünmeye dair gerçekleştirilen yanılsamanın koşulları ve göstergelerini çeşitli açılardan ele alıp biçemlerini okuyucuya sunmaya çalışır.
Visual arts have alternative forms of interpretation and expression as well as the concern of reflecting reality as it is perceived. In line with manipulative approaches and paradigms, especially in the representation of reality, art dynamics aiming at a different phenomenology by misleading visual perception are applied in various ways. The aim of the research is to examine and interpret visual illusions created through the representation of real space by means of imitation, focusing on the principles and indicators applied to deceive the eye, particularly through perspective within art, supported by examples of art works. In this context, it is emphasized that the role of the viewer who discovers the elements that create illusion is also important in terms of the functioning of deception, the descriptive relations between "reality" and "illusion" have been investigated, and misleading elements and approaches within the scope of painting art have been highlighted. The research, which was conducted with the scanning model, was mostly limited to examples in which a depth of space and three-dimensional effect was created on a two-dimensional surface with principles and elements such as perspective, space, rakursi, space, light-shadow, color, texture within the framework of the mission of deceiving visual perception. The research thus tries to present the conditions and indicators of the illusion, which is a kind of emulation by reminding the factors affecting perception in the art of deception, which has important principles that must be systematically followed, from various angles and tries to present their styles to the reader.
By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.