Modern Türk resminde milli geleneklerden yola çıkarak yeni oluşumlar sergileme eğilimi 1940’lı yıllardan bugüne değin süregelmektedir. Kaligrafik eğilimlerin geleneksel yaklaşımlardan esinlenerek sanatçıların yeni ifade biçimlerini ortaya koymada bir yöntem olarak kullanıldığı görülmektedir. Kaligrafi İslamiyet’in etkisiyle gelişim gösteren, soyut sanat bağlamında güçlü bir ifade aracı olarak ortaya çıkmaktadır.
Türk resminde hat sanatının kaligrafiksel öğeleri kültürümüzde oldukça derin etkilere sahiptir. Türkiye’nin Yirminci Yüz Yılda yetiştirdiği sanatçılardan olan Sabri Berkel geleneksel motiflerden yararlanarak eserler ortaya çıkarmıştır. Türk resim sanatında kayda değer bir konuma sahip olan Berkel, döneminin sanatını ve sanatçılarını inceleyen araştırmacı yapısıyla sanatıyla örnek bir kimlik ortaya koymuştur. Eserlerinde biçimin içerikle birleştiği ve altında düşündüren bir felsefenin yattığı görülmektedir. Modern sanatla çok katmanlı aynı zamanda derinlikli bir sanat anlayışı geliştirdiği görülmüştür. Bu bağlamda sanatçı, geleneksel yaklaşımı modern bir anlatım ile harmanlayarak pek çok eser üretmiştir.
Sabri Berkel’in soyut eserleri, batıya özgü eğilimler gösterse de sanatındaki kaligrafi, leke, ebru sanatı ve geometrik soyutlamalarındaki doğulu izler, onu bu coğrafyanın önemli sanatçılarından biri yapmıştır. Bu çalışmada sözü edilen kaligrafik etkiler bağlamında Sabri Berkel örneklemindeki eserlere yer verilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre sanatçının, gelenekli sanatlardan olan hat ve minyatüre olan eğilimiyle, soyut lekesel anlatımlarının temelini oluşturduğu kaligrafik öğeli eserlerini farklı bir yöne taşıdığı söylenebilir.
The tendency to exhibit new formations based on national traditions in modern Turkish painting has been continuing since the 1940s until today. It is seen that calligraphic practices act as a method for artists to reveal new forms of expression, inspired by traditional approaches. Calligraphy emerges as a powerful means of expression in the context of abstract art, showing the development of Islam.
Calligraphy in Turkish painting has a very deep presence in our current calligraphic culture. Sabri Berkel, one of the artists raised in Turkey in the twentieth century, created works using traditional motifs. Berkel, who has an important place in Turkish painting, has created an exemplary identity with his art and his nature of researching the art and artists of the period. In his works, it is seen that style combines with its content and there is a thought-provoking philosophy underlying it. It has been observed that a multi-layered and in-depth understanding of art has been developed with modern art. In this context, the artist has produced many works by blending the traditional approach with a modern expression.
Although Sabri Berkel's abstract works show western tendencies, the oriental traces in his calligraphy, stain, marbling art and geometric abstractions have made him one of the important artists of this geography. In this study, Sabri Berkel's works in the context of calligraphic influences are analyzed.
According to the results of the research, it can be said that the artist, with his tendency towards calligraphy and miniature, which are among the traditional arts, carried his works with calligraphic elements, which form the basis of his abstract stained expressions, in a different direction.
By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.