18. yüzyılın başlarından itibaren Türk minyatür sanatında geleneksel algının kırıldığı, zamanla da yerini çağdaş Türk resmine bıraktığı bilinmektedir. 19. yüzyılın ikinci yarısından itibaren sanatçılar tarafından yapılmaya başlayan tuval resimleri ve batılı anlayışta çalışmalar süreç içerisinde sorgulanmış ve geleneksel Türk sanatlarını kaynak alan resimler ulusallık bağlamında sanatçılar tarafından yapılmıştır. Geleneksel minyatür sanatını kaynak olarak gören günümüz sanatçılarının 16. yüzyılın ünlü nakkaşı Matrakçı Nasuh’un “kuş bakışı” peyzajlarından etkilenerek ürettikleri çalışmalar araştırmanın konusunu oluşturmaktadır. Bu araştırmada, resim sanatında mekân kavramının giderek değişmesi ve zamanla kuş bakışı kavramına erişmesinin nedenselliği ile teknik ve estetik açıdan değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda konuyla ilişkili eserleri bulunan Erol Akyavaş, Devrim Erbil, Doğan Akça ve Yalçın Gökçebağ’ın sanat anlayışlarını incelemenin oldukça önem taşıdığı düşünülmüş yapmış oldukları eser örnekleri incelenmiş, analiz ve yorumlamalarda bulunulmuştur. Söz konusu sanatçıların tercih edilmesinde araştırma konusu kapsamındaki istikrarlı tutumları referans olmuştur. Türk resminde gelenekselden yararlanma ve kuş bakışı etkisi konusunun daha önce herhangi bir araştırmaya konu olmadığı anlaşıldığından, yapılacak araştırmanın özgün bir değerlendirme ve yorum ile alana sağlayacağı katkılar göz önüne alınarak araştırmanın yapılması önemli görülmüştür. Genel tarama modelinin esas alındığı araştırmada, nitel araştırma yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Since the early 18th century, it is known that the traditional perception in the Turkish miniature art has been broken and over time it has been replaced by contemporary Turkish painting. Starting from the second half of the 19th century, canvas paintings and works in the western understanding that started to be made by artists were questioned in the process, and paintings based on traditional Turkish arts were made by artists in the context of nationalism. The works produced by today's artists, who see traditional miniature art as a source, influenced by the “bird's eye view” landscapes of Matrakçı Nasuh, the famous painter of the 16th century, constitute the subject of the research. In this research, it is aimed to evaluate the causality, technical and aesthetic aspects of the gradual change of the concept of space in the art of painting and the concept of bird's eye view over time. In this context, it is thought that it is very important to examine the artistic understanding of Erol Akyavaş, Devrim Erbil, Doğan Akça and Yalçın Gökçebağ, whose works are related to the subject, and the samples of their works were examined, analyzed and interpreted. The choice of the artists in question was based on their consistent attitudes within the scope of the research subject. Since it is understood that the subject of utilizing the traditional in Turkish painting and the bird's eye view effect has not been the subject of any research before, it was deemed important to conduct the research considering the contributions that the research to be conducted will provide to the field with an original evaluation and interpretation. Qualitative research methods and techniques were used in the research based on the general survey model.
By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.