İnsanlık, eski uygarlıklardan günümüze kadar mavinin tonlarına büyük bir ilgi göstermiş ve güzellik algısında önemli bir rol oynamıştır. Bu güzellik algısı, farklı kültürlere göre estetik açıdan değişiklik gösterebilir. Eski Mısır ve diğer birçok ülkenin yaşanılan coğrafyasının etkisiyle, zaman içinde değişen turkuaz rengi, içinde yeşil-mavi tonlarını barındıran sema ve denizin sığ bölgelerini yansıtan; bazen de turkuazın tonlarının mucizevi canlılarda, dirilişin sembolü olarak kabul edilen, Latincede "Scarabeus" olarak bilinen mavi tonlardaki böcek formunda etkileyici bir renk olarak farklı inanışlarda ve kültürlerde karşımıza çıkmıştır. Turkuaz sırların oluşturulmasında kullanılan oksitler ve hammaddelerin incelenmesine ek olarak, turkuaz sırlarla çalışmalar ve üretimler yapan sanatçıların örneklerine de değinilmektedir. Bakır sülfat, bakır karbonat ve benzer bileşiklerle 1000-1160 °C arasında gelişen ham ve fritli sır yapıları içerisinde, turkuaz renkli ve turkuaz rengine yakın birçok sır reçete örnekleri verilmiştir. Bu makalede örnek görsellerle desteklenen turkuaz sırların tarihçesi ve sır reçeteleri, bu renklerin sır reçetelerindeki bileşenlere, hammaddelere ve bakır bileşiğinin hangi renkleri verdiğini ve bu örneklerin görsellerle desteklendiğini içermektedir. Bu bağlamda, sanatçıların turkuaz sırların çalışmalarındaki estetik algısını nasıl değiştirdiklerini ve farklı formlar üzerine turkuaz renklerin örnekleri incelenmiştir. nitekim, turkuaz sırların tarihçesi ve sır reçetelerinin oldukça çeşitlilik gösterdiğini ve bu renklerin oluşumunda kullanılan bileşenlerin, hammaddelerin ve bakır bileşiğinin cinsinin önemli olduğunu ortaya koymaktadır. Bu nedenle, turkuaz renginin sır formasyonuyla ilgili çalışmaların, bileşenlerin ve reaksiyonların ayrıntılı bir şekilde incelenmesi gerekmektedir. Bu çalışma, turkuaz renginin sır formasyonu üzerine yapılan araştırmalara yeni bir bakış açısı getirerek, bu alandaki bilgi birikimine katkı sağlamaktadır.
From ancient civilisations to the present day, mankind has shown a great interest in shades of blue, which have played an important role in the perception of beauty. This perception of beauty can vary aesthetically according to different cultures. The turquoise colour, which has changed over time with the influence of the geography of ancient Egypt and many other countries, has appeared in different beliefs and cultures as an impressive colour in the form of an insect in blue tones, known in Latin as "Scarabeus", which is accepted as a symbol of resurrection in miraculous creatures in shades of turquoise, sometimes reflecting the shallow regions of the sky and sea containing green-blue tones. In addition to examining the oxides and raw materials used in the creation of turquoise glazes, examples of artists working and producing with turquoise glazes are also mentioned. Many examples of turquoise and near turquoise glaze recipes are given in the raw and fritted glaze structures developed between 1000 and 1160°C with copper sulphate, copper carbonate and similar compounds. This article discusses the history of turquoise glazes and glaze recipes, supported by visual examples, the components, raw materials and copper compounds in the glaze recipes of these colours and the colours they give, and these examples are supported by visual examples. In this context, how artists have changed the aesthetic perception of turquoise glazes in their works and examples of turquoise colours on different forms have been examined. It turns out that the history of turquoise glazes and glaze recipes is quite diverse and that the type of components, raw materials and copper compounds used to create these colours are important. Therefore, a detailed study of the studies, components and reactions involved in the formation of turquoise glazes is needed. This study contributes to the knowledge in this field by bringing a new perspective to the researches on the glaze formation of turquoise colour.
By subscribing to E-Newsletter, you can get the latest news to your e-mail.